Novinky ze světa Teepka https://www.teepek.cz/ Tue, 22 May 2018 04:00:16 GMT FeedCreator 1.8.0-dev (info@mypapit.net) Kovová stavebnice MALÝ KONSTRUKTÉR http://www.teepek.cz/aktuality/1348-kovova-stavebnice-maly-konstrukter ...známá koncepce, která jde svou cestou! 

Kovové stavebnice mají velmi dlouhou historii. Jejich cesta začala o celých 61 let dříve než známá plastová stavebnice Lego. Kovovým stavebnicím předcházely dřevěné skládačky. První kovové stavebnice se objevily v Německu v roce 1888. V Čechách (tehdejším Československu) se první tuzemská kovová stavebnice se šroubky začala prodávat ještě před 2. světovou válkou. Stavebnice Malý konstruktér vznikla před 3 roky ve vývojovém oddělení firmy Alexander ve Gdyni a hned po uvedení v roce 2016 získala prestižní ocenění Hračka roku v Polsku. V roce 2017, první rok prodeje v ČR získala také ocenění HRAČKA ROKU v ČR v kategorii klučičí hračky!

 

"Malého konstruktéra" do českých a slovenských obchodů a velkoobchodů dodává výhradně firma Pexi – distributor her a hraček.

 

Malý konstruktér jde jinou, sobě vlastní cestou stavebnicových setů a vylepšení, než jaké známe z jiných kovových stavebnic. Posouvá stavění o stupínek výše. Namísto seskupování více modelů do jedné krabice (3v1, 4v1, 10v1), za poměrně vysoké ceny, je Malý konstruktér specializovaný na jednotlivé modely. Díky tomu je cenově výhodný, při zachování vysoké kvality. Zkušenosti totiž ukazují, že děti si obvykle složí z jednoho balení stavebnice pouze jeden model, ten, který si nejvíce oblíbily a je jim líto ho rozebírat a stavět nový. Takže se nakonec kupují další balení stavebnic kvůli nové hračce. Toho se Malý konstruktér vyvaroval. Z každé krabičky složíte jeden dokonalý model a v balení vždy najdete přesně to co potřebujete pro jeho sestavení. Děti nemusí rozebírat již dokončený výtvor a mohou si s ním stále hrát. Díky tomu jeden model vychází cenově až o cca 20–30 % levněji. Za každé dva modely stavebnice si vlastně mohou pořídit třetí "zadarmo".

 

A že je opravdu z čeho vybírat! Množství stavebnic se za 3 roky rozrostlo na pěknou rodinku. Zjednodušeně lze shrnout sady Malý konstruktér takto:

 

  • 2 (nebo 3) věkové skupiny: od 6 let a složitější od 8 let (a tatínkové :-)
  • 3 velikosti modelů: S, M, L
  • 8 různých oborů: Silničáři, Automobily, Farmáři, Stavitelství, Armáda, Záchranné sbory, Letectví, Retro modely
  • 36 dostupných modelů

 

Malý konstruktér je vybaven lepšími šroubky s hlavičkami pro imbusový klíč, se kterým se snadněji dotahuje. Možná si vybavíte zapeklité situace s tradičními stavebnicemi, kdy šroubovák neustále sjížděl ze šroubku, až se drážka v hlavičce celá "vyžvatlala" a nešlo již spoj vůbec dotáhnout.

 

Malý konstruktér je vhodně doplněný také plastovými dílky, které mají velkou flexibilitu a dodávají konstrukcím realističtější vzhled.

Přínos jakýchkoliv kreativních sad a kovových stavebnic pro dětskou fantazii a motoriku je nesporný. Stavebnice Malý konstruktér navíc rozvíjí také technickou zručnost, logické myšlení a vztah k technice. Mnoho rodičů ocení, že si děti také budují sebevědomí, a jsou pyšní na vlastnoručně vyrobené modely.

 

Až budete zase přemýšlet čím obdarovat svého více či méně manuálně zručného potomka ve věku 6–12 let, vzpomeňte, že Malý konstruktér je nejlepší dárek pro kreativní děti. Tatínkové se k montáži se svými ratolestmi jistě rádi přidají, a máme tu jedno pěkné, společně strávené odpoledne.

 

Pokud by někoho opravdu trápilo, že nemůže stavět více modelů z jedné sady, nezoufejte. Výrobce Alexander připravuje dodatečné plánky na stavění, které budou zveřejněné ke stažení na internetových stránkách.

 

Prodejní ceny za jednu stavebnici začínají od 139,-Kč bez DPH.

 

Všechny sady Malého konstruktéra budou v prodeji v obchodem během června a července 2017. Informace o jednotlivých sadách najdete na www.alexadner-hry.cz nebo www.pexi.cz

 {phocadownload view=file|id=142|text=Soutěž se stavebnicí Malý konstruktér|target=s}

]]>
bety.tlapova@seznam.cz (Tlapová Alžběta (Ábí)) Tue, 07 Nov 2017 11:13:52 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1348-kovova-stavebnice-maly-konstrukter
ŽIRAFA KRKONOŠE 2018 http://www.teepek.cz/aktuality/1347-zirafa-krkonose-2018 Máš v oddíle mladé rádce bez zkušeností či motivace? Chodí do 8. či 9. třídy? Nevíš, co s nimi? Chceš je více zapojit do chodu oddílu? Máme řešení!

Žirafa Krkonoše nabízí prodloužený zimní víkend pro všechny mladé rádce a rádkyně z Královéhradeckého a Libereckého kraje. Setkání se starými i novými kamarády, rádcovské nakopnutí, inspirace pro družinu a relaxace v zasněžených horách. I letos se ale zaměříme na skautskou praxi, kterou Tví rádci zcela jistě využijí při vedení družiny. To všechno je Žirafa Krkonoše 2018! Stačí vyplnit přihlášku.

Termín: 1. 2 - 4. 2. 2018 o pololetních prázdninách
Místo: Hostinné


Přihlašování na webu: http://zirafakrkonose.skauting.cz
Dotazy směřuj na: zirafakrkonose@gmail.com 
Pro nejnovější informace se přidejte na náš facebook „Žirafa Krkonoše“

Na viděnou se těší celý tým Žirafy 2018!

 

]]>
chmelar.jan@seznam.cz (Chmelař Jan (Honcajz)) Tue, 07 Nov 2017 10:32:11 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1347-zirafa-krkonose-2018
Tip na výlet: IQLANDIA http://www.teepek.cz/aktuality/1346-iqlandia IQLANDIA, o. p. s. provozuje dvě science centra v Liberci – iQLANDII a iQPARK. Obě zařízení jsou od sebe vzdálená 150 metrů. iQLANDIA je samostatná budova, iQPARK se nachází přes ulici v Centru Babylon. Zeptali jsme se Jiřího Vojtěcha, marketingového specialisty IQLANDIA, o.p.s., na praktické otázky k iQPARKU i k iQLANDII:

Na co se mohou mladí skauti v iQPARKU těšit a pro koho je centrum určeno?

Centrum nabízí cca 200 interaktivních exponátů ve 4 expozicích. Velmi populární je expozice Svět kolem nás, kdy se děti i dospělí mohou stát hasiči, vyzkoušet si být zpěvákem nebo kytaristou, stavbařem nebo třeba moderátorem zpráv. Populární je i Ordinace, kde se návštěvníci dozvědí spousty zajímavostí o lidském těle. iQPARK je určen pro rodiny s dětmi od 2 do 10 let, mateřské a základní školy, skautské oddíly a jiná volnočasová sdružení.

 

Kolik času si máme naplánovat na návštěvu iQPARKU?

Návštěvníkům doporučujeme vyhradit si minimálně 3 hodiny. Vyzkouší si 200 exponátů a mohou navštívit doprovodné programy – Science show, laboratorní workshopy (aktuálně Voda není nuda), Badatelské aktivity v expozicích (Roboti Lego Mindstorms atd.). Vše v ceně vstupného. V centru je i možnost občerstvení v bistru.

 

Zkuste prosím popsat nej atrakce vašeho science centra iQLANDIA.

Máme přes 400 interaktivních exponátů v 10 expozicích. Nic není za vitrínami, vše si návštěvníci mohou vyzkoušet a přicházet tak na věci z oblasti fyziky, chemie, matematiky, biologie a dalších přírodovědných oborů. TOP 5 exponátů: Humanoidní robot Thespian, Simulátor vichřice, Ohnivé tornádo, Simulátor kosmického výcviku, Mars Rover. Velmi populární je naše science show, kdy lektor za pomoci dobrovolníků z řad publika předvádí pokusy z fyziky a chemie. Součásti centra je i Planetárium Ultra HD, které je ideální přípravou na poznávání hvězd při spaní pod širákem.

 

Pro koho je centrum určeno a jak vypadá taková typická návštěva iQLANDIE?

Centrum je určeno pro rodiny s dětmi od 8 let, školy, skautské oddíly a jiná volnočasová sdružení. Návštěvníkům doporučujeme vyhradit si na návštěvu iQLANDIE minimálně 4 hodiny, klidně tu ale mohou strávit celý den. Kromě 400 exponátů, které mohou zkoušet a poznávat, nabízíme mnoho doprovodných programů, které jsou v ceně vstupenky – Science show, laboratorní workshopy (aktuálně Forenzní workshop), Badatelské aktivity v expozicích (např. Život s bílou holí, Symfonie blesků, atd.). Návštěvníci často využívají i kombinaci návštěvy expozic a Planetária. V areálu je i restaurace s hotovými jídly a rychlé občerstvení.

 

Aktuálně máme v iQLANDII dočasnou výstavu Top Secret, která bude u nás jen do konce roku.

 

Cena vstupného pro organizace trvale pracující s dětmi je
70 Kč / osoba do iQPARKU a 100 Kč / osoba do iQLANDIE.

Těšíme se na vaši návštěvu! Více na www.iQpark.cz

]]>
bety.tlapova@seznam.cz (Tlapová Alžběta (Ábí)) Thu, 09 Nov 2017 20:16:01 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1346-iqlandia
SOUTĚŽ O PROFISVÍTILNU: VE TMĚ BEZMĚSÍČNÉ NOCI - inzerce http://www.teepek.cz/aktuality/1345-soutez-o-profisvitilnu-ve-tme-bezmesicne-noci-inzerce Větve vyskakovaly ze tmy jako pařáty příšer a šlehaly do obličeje. Vítr sílil, ale pořád bylo horko. Čím hlouběji do lesa jsme pronikali, tím větší byla tma.

Měsíc, který by svým chladným stříbrným jasem mohl pomoci, se nejspíš na celou noc schoval za chuchvalec mraku. Celý svět se smrsknul na maličkou komíhavou výseč, kterou v běhu vykrajovaly naše čelovky. Už to nemůže být daleko, džípíeska nelže. Teď ještě skrz tohle pichlavé křoví… „Bacha! Je tu díra!“ ozvalo se vedle mě a já na poslední chvíli dokázal uskočit a nezřítit se do bezzubého chřtánu tmy. „Není to ono? Posviť tam!“ Sklonili jsme se, ale světlo čelovek, které byly tak dobrými sluhy při běhu, najednou nestačilo prosvítit tu asfaltově černou tmu. Martin navyklým pohybem hmátl za sebe do batohu a vytáhl baterku. Světlo se rozbilo o tmu. „To chce něco silnějšího,“ mudroval Jonáš. Sáhl jsem do kapsy a ucítil kovový chlad. Vytáhl jsem svítilnu a stiskl. Díra ztratila tajemnost, světlo odhalilo výdřevy zpevňující okraje. Kdoví, co to bylo, možná pozůstatek nějaké štoly, nebo to tu zbylo po vojácích, měli tu výcvikový prostor ještě před pár lety. „Pitomost,“ sykla Sylva. „To nemůže být ono, ještě dobrých padesát metrů chybí, podívejte,“ řekla a sklonila hlavu tak, aby čelovka osvítila její ruku s GPS. Mrknul jsem na hodinky a zmáčkl osvětlení displeje. „Musíme máknout. Běžíme!“ křiknul jsem, přeskočil díru a řítil se v čele naší skupinky vstříc tmě.

 

Když mě před týdnem táta vysazoval z auta i s báglem u tábora, zaklapl kufr a v ruce držel krabici přelepenou páskami s nápisem Sencor. „Přišlo mi to až dneska ráno, už jsem to nestačil vybalit. Myslím, že se vám to bude hodit.“ „Ale tati…“ zahučel jsem otráveně. Už zase se mi montoval do života víc, než jsem chtěl. „My tu máme všechno, co potřebujeme… a co to vůbec je?“ přemohla mě nakonec zvědavost. „Uvidíš,“ usmál se táta, nasedl do auta a byl ten tam. Jakmile jsem trochu zabydlil stan, položil jsem si krabici na klín a zkoušel očima proniknout skrz lepenku. Co to může být? Sencor – to je přece firma, která dělá elektroniku. Věci do kuchyně a co si pamatuju, tak i televize a tak. Co by to mohlo… „Libore! Už jsme měli bejt u stožáru – švihem!“ vyprskla hlava, která se najednou objevila ve stanu, zalevitovala a zase zmizela. Vypálil jsem jak rachejtle a sprintoval ke stožáru, abych tam byl dřív než Martin, kterému patřila ta levitující hlava. Vyhrál jsem o prsa. Na krabici došlo až večer. Prořízl jsem lepicí pásku a opatrně odklopil chlopně krabice. Byly tam čtyři čelovky SLL 55, jedna kovová profisvítilna SLL 43 a velká žlutá ruční svítilna SLL 85. Čísla mi nic neříkala, ale ty svítilny vypadaly dobře. V duchu jsem se tátovi omluvil, protože on prostě musel být jasnovidec! Zrovna před chvílí jsme se dozvěděli o nočním běhu za tajemným cílem. O pár minut později už Martin s Jonášem a Sylvou natahovali na čelo maskáčový pásek opatřený svítilnou. Čtvrtá čelovka byla pro mě. Táta věděl i to, že budeme ve skupince čtyři – to fakt nechápu.

 

Džípíeska nemilosrdně blikala a my bezradně stáli na břehu jezera. „Super,“ zavrčel Jonáš. „A teď jako co?“ To ovšem nikdo z nás nevěděl. Nemohlo být pochyb – cíl, ke kterému nás itinerář vedl, byl v jezeře. Ale jak se k němu dostat? Chvíli jsme pobíhali po břehu a snažili se ve světle čelovek objevit nějakou loďku nebo vor… marně. A čas letěl opřekot. Každou vteřinou jsme mohli v lese za sebou zahlédnout poskakující světla a naše výhoda, to, že jsme jezero objevili jako první, to všechno mohlo být k ničemu. „Do vody,“ vyhrkla Sylva. „Jako plavat?“ vyjekl Martin. „Napadá tě něco jinýho?“ odsekla ironicky Sylva. „No, ale…“ mektal Martin. „Ty se bojíš!“ rozchechtal se Jonáš. Než se ale Martin stačil začít bránit, protože jestli něco chlap nikdy nesmí připustit, tak že se bojí, i když jsme se popravdě trochu báli všichni. Než stačil cokoli říct, shodil jsem ze sebe oblečení a skočil do vody. Příjemné to tedy moc nebylo. Voda byla sice docela teplá, ale plavat v úplné tmě a nevědět, co se vynoří… „Super, Libore,“ jásala na břehu Sylva. Martin na mě posvítil tou mojí kovovou profisvítilnou a mně se dost ulevilo. „Ještě tak deset metrů a…“ Najednou jsem ucítil překážku. Snažil jsem se moc sebou necuknout, abych se neznemožnil, ale lekl jsem se pořádně. Byla to malá bójka. „Hele, tady je bójka,“ křiknul jsem za sebe. „Neřvi tak,“ syčel Jonáš. „Někdo tě uslyší a přiženou se sem. “Sylva zuřivě zírala do džípíesky. „To musí být ono! Potop se!“ Nojo, to dá rozum. Potopit se musím. Tedy, že by se mi dvakrát chtělo… Jakmile jsem vykopl nohama a sjel pod hladinu, bylo jasné, že je to naprosto k ničemu. Jako bych strčil hlavu do sudu s černou barvou. Neviděl jsem nic a ruce krom lana držícího bójku taky nenahmataly nic. Vyletěl jsem z vody jak delfín a uviděl Sylvu, jak ke mně plave a něco drží v zubech. Byla to ta žlutá svítilna od táty. „Vygooglila jsem, že je nepotopitelná a voděodolná,“ vydechla Sylva. „Zkus se potopit znovu, já ji potopím, co to půjde, a budu ti svítit.“ V tu chvíli se za Martinem a Jonášem přecházejícími nervózně po břehu objevila poskakující světla. „Tady je to – hele, někdo už tu je!“ zaslechl jsem ještě, ale to už jsem plaval ke dnu, co mi síly stačily. Sylva držela svítilnu pod hladinou a já v tom měkkém vodnatém světle najednou uviděl ukotvení bójky a vedle něj matně se lesknoucí předmět. Ještě dva kopy nohama a byl jsem u něj. Kovová krabice. Přivázaná k lanu vedoucímu od bójky. Vzduch! Potřebuju se nadechnout, to nerozvážu. Vyjel jsem nahoru, nadechl se a koutkem oka zahlédl, jak se k nám od břehu blíží několik zuřivě kraulujících těl. Znova pod hladinu a co nejrychleji ke dnu. Naštěstí byl uzel z těch jednodušších a já ho rozvázal bez dalšího nadechnutí. A potom světlo zhaslo. Zmateně jsem se podíval nahoru a neviděl nic. Odrazil jsem se ode dna a letěl vzhůru. „Dobrý?“ vyhrkla Sylva, jakmile jsem se vynořil. „Dobrý,“ vyfoukl jsem i s kapkami vody. „Musela jsem zhasnout, aby nevěděli, kam se mají potopit. Máš?“ Co nejpomaleji to šlo, vytáhl jsem zpod hladiny kovovou škatuli a pak jí vítězně zdvihl nad hlavu. Na břehu propukl vítězný ryk a rituální tanec dvou domorodců v tranzu. Vyhráli jsme. Ale bez těch čelovek, profisvítilny a hlavně té ruční svítilny, která si poradila i ve vodě, bychom byli nejspíš nahraní. Tak díky, táto a promiň, že jsem se tvářil tak nevděčně.

 

A chceš i ty vyhrát vlastní profisvítilnu? Stačí odpovědět na soutěžní otázku:

Která ze svítilen, kterou Libor s kamarády použil při hledání pokladu, je nepotopitelná a voděodolná?

  1. SLL 55
  2. SLL 85
  3. SLL 43

Odpovědi posílejte na: tdc@skaut.cz

--
Tento článek je placenou inzercí.
Michaela Čakrtová - Střízla, asistentka TDC

 

]]>
bety.tlapova@seznam.cz (Tlapová Alžběta (Ábí)) Mon, 09 Oct 2017 12:40:52 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1345-soutez-o-profisvitilnu-ve-tme-bezmesicne-noci-inzerce
RÁDCOHERNÍK http://www.teepek.cz/component/content/article/102-systemova-kategorie/doporucujeme/1342-taborova-posta-2017 RYCHLE NA CHVÍLI ZABAVIT DRUŽINU? MĚJ PO RUCE RÁDCOHERNÍK.
Představujeme novou skautskou appku! Rádcoherník poslouží především rádcům skautských družin. Všechny vložené hry jsou vybrané tak, aby byly velmi rychle zahratelné na schůzce, na výpravě, nebo jinde spolu s družinou. #skaut
►Čti na Křižovatce: http://bit.ly/NovyRadcohernik
►Rovnou instaluj: http://bit.ly/RadcohernikInstalace
Jak se Ti appka líbí? Ohodnoť ji přímo v Obchod Play!

]]>
bety.tlapova@seznam.cz (Tlapová Alžběta (Ábí)) Tue, 27 Jun 2017 08:52:36 GMT http://www.teepek.cz/component/content/article/102-systemova-kategorie/doporucujeme/1342-taborova-posta-2017
Dobrý skutek http://www.teepek.cz/component/content/article/183-aktualne/nove-clanky-na-teepkovi/1340-dobry-skutek Ahoj,

Milí skauti a skautky. Na téma dobrý skutek se nám určitě vybaví spousta věcí od přidržení dveří starší osobě, pomoci s nákupní taškou, nebo taky PODÍLENÍ SE NA ZÁCHRANĚ ŽIVOTA. Bylo to před školou, kdy na zemi omdlel starší pán. Měl asi sedmdesát a spadl ze schodů, které naštěstí nebyly moc dlouhé. Co jsme s kamarádkou přispěchaly na pomoc, už tam stály tři osoby. Nikdo kromě mě neměl po ruce mobil, tak jsem radši zavolala záchranku. Aby pán neležel na holé zemi, dala mu jedna paní, co tam stála s námi pod hlavu tašku s laptopem. Lidé, co tam byli před námi se mu snažili pomoct asi 10 minut před naším příchodem. Po dalších pěti minutách se pán ze mdlob začal probírat. Tekla mu z pusy krev a na hlavě měl bouli. Za chvíli dorazila záchranka a přispěchali mu na pomoc. Pomohli mu se posadit. Pán si na nic nevzpomínal. Kvůli svému stavu bral také léky. Doktoři mu pomohli, nejspíš ho převezli do nemocnice. Co bylo potom si nevzpomínám, to už nás policisté poslali domů s tím, že bude v pořádku.

Jsem moc ráda, že to takhle dopadlo a že jsme mu pomohli.

A jaké dobré skutky děláte vy? Podělte se s ostatními v komentářích o své příběhy, nebo vaše denní dobré skutky.

Děkuji, že jste četli, Kikča.

]]>
fnafkikiMinecraft@seznam.cz (Gabrišová Kristýna (Kikča)) Tue, 07 Nov 2017 10:38:36 GMT http://www.teepek.cz/component/content/article/183-aktualne/nove-clanky-na-teepkovi/1340-dobry-skutek
Co pro Tebe znamená skauting? Dej to vědět svému okolí na den sv. Jiří! http://www.teepek.cz/aktuality/1339-proc-skauting-skautsky-den-2017 24. duben je skvělou příležitostí, jak svému okolí vysvětlit, co skauting znamená zrovna pro Tebe. Na sociálních sítích vysvětli své důvody “proč skauting”, nezapomeň na hashtag #procskauting a případně to napiš i nám!

#1: Rozmysli si, #procskauting

Z vlastní zkušenosti víme, že skauting pro každého znamená něco jiného. Proto si to dobře rozmysli!

#2: Změň si profilovou fotku a/nebo vytvoř obrázek dle šablony v Canvě

Díky nástroji Twibbon si můžeš ke své profilové fotce jednoduše přidat skautskou lilii a jasně se přihlásit ke skautingu: https://twibbon.com/Support/procskauting-2.

Zároveň na jsme připravili 2 jednoduché šablony ve webovém nástroji Canva, díky které můžeš vytvořit obrázek s jasným sdělením #procskauting: https://www.canva.com/design/DACTVtEYQC4/remix. Snaž se o co nejjednodušší sdělení, které pochopí neskauti.

 

#procskauting (2).png

#3: Sdílej #procskauting se svými přáteli a známými

Profilovou fotku a/nebo obrázek máš, teď jen vše vypustit do (digitálního) světa! Doporučujeme, abys kratší úderné sdělení na obrázku rozvedl/a do širšího doprovodného textu.

#4: Pokud chceš, zašli nám své #procskauting

Celý den sv. Jiří budeme sledovat sociální sítě a příspěvky s hashtagem #procskauting budeme sdílet dále. Ale pokud nám své #procskauting (ideálně s Tvou fotkou) co nejdříve pošleš e-mail na komunikace@skaut.cz, s velkou pravděpodobností se objevíš na skautském facebookovém účtu již s denním předstihem.

#5: Užij si den sv. Jiří

Skautský den by sis měl/a patřičně užít, je to přeci i Tvůj den! Oslav jej s přáteli, skauty i neskauty a nezapomeň vzít na krk šátek. ;)

 

Lukáš Neuheisl

redaktor externí komunikace

]]>
lukas.neuheisl@skaut.cz (Neuheisl Lukáš) Tue, 07 Nov 2017 10:40:07 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1339-proc-skauting-skautsky-den-2017
Velikonoční http://www.teepek.cz/aktuality/1336-velikonocni Co pro tebe znamenají Velikonoce?

Délka programu: 20 min

Pro každého jsou Velikonoce něco jiného. Pro někoho jsou oslavou zmrtvýchvstání Ježíše, pro někoho oslava jara, pro jiného zase prázdniny a příležitost pořádně se nadlábnout :)

Popovídejte si ve družince co pro každého Velikonoce jsou. Slavíte je doma? Co se vám na Velikonocích líbí? Co si myslíte o zvyku mrskání holek?

Odkud jsou vajíčka?

Délka programu : 100 min

Příloha potřebná k programu: {phocadownload view=file|id=141|target=s}

Téma:
● POROZUMĚNÍ VZÁJEMNÉ PROPOJENOSTI SVĚTA (prostřednictvím svého
spotřebitelského chování jsme propojeni s místy a lidmi žijícími daleko od nás)

Cíle:

● Účastníci a účastnice se seznámí s životními potřebami slepic a srovnají podmínky
různých typů chovu.
● Účastníci a účastnice zjistí, co znamenají různá označení vajíček v obchodě.
● Účastníci a účastnice se zamyslí nad tím, která alternativa chovu je pro ně přijatelná a
jak ji může podpořit

Materiál:
● Nutný: pastelky a psací potřeby, 9x-10x velký papír, papír a tužku, pro každého účastníka plata od vajíček (různé druhy dle typu chovu), lístečky, fixy, krabička pro
vhazování nápadů, všechny materiály z příloh.

Průběh programu:


1/ CO VŠECHNO VÍME? (25 min)
Účastníky a účastnice rozdělte na tři týmy. Každému z nich dejte velký papír a zadejte úkol
● nakreslit facebookový profil slepice, který bude odpovídat jejich představám o životě
slepic - jak se slepice krmí, jak se od nich odebírají vajíčka, kde spí, co dělají přes
den, apod. Místo facebookového profilu můžete nechat tvořit například životopis či
vyprávění životního příběhu slepice.
● Dále rozdejte lístečky s otázkami, na které se týmy pokusí odpovědět. Správnost
odpovědí v tento moment není důležitá. Ty zjistí během další části programu. Otázky
naleznete v příloze 1.
● Po asi 15 minutách požádejte o prezentaci výtvorů. Profil nechejte detailně popsat a
diskutujte případné rozdílné představy. Poté se zeptejte na následující otázky: Jak
jednoduché či složité pro vás kreslení bylo? Narazili jste na něco, v čem jste si nebyli
jistí? Co tedy v tuto chvíli víte a co se chcete dále dozvědět (můžete sepsat na velký
papír)?


2/ JAK JE TO VE SKUTEČNOSTI? (30-40 min)
V této části účastníci a účastnice získají hlubší informace k tomuto tématu a naleznou
odpovědi na otázky z předchozí části.
● Každému týmu dejte na výběr jeden typ plata na vajíčka (každý typ plata odpovídá
jinému typu chovu). Zadejte úkol pořádně si plato prohlédnout a najít co nejvíce
informací o původu vajíček odpovídajícího typu chovu.
● Potřebné informace týmy naleznou na čtyřech stanovištích s materiály (3 typy chovů
+ 1 všeobecné informace). Materiály naleznete v příloze 2, 3, 4 a 5.
● Zadejte úkoly:
○ Porovnat původní představu o životě slepice s informacemi o daném typu
chovu na stanovišti.
○ Nalézt odpovědi na otázky z úvodní části programu.
○ Upravit facebookový profil na základě nově zjištěných informací
○ Nachystat další krátkou prezentaci upraveného profilu
○ V týmech vést diskuzi na téma daného chovu, v čem se jim tento chov
líbí/nelíbí, jak situaci zlepšit apod.
● Účastníkům a účastnícím můžete dát dalších 10 minut na projití ostatních stanovišť.


3/ CO JSME SE DOZVĚDĚLI A CO MOHU DĚLAT? (50-60 MIN)
● Sedněte všichni do kruhu a postupně nechte prezentovat jednotlivé výtvory. Snažte
se odpovědět na otázky z přílohy 1.
● Po prezentacích navažte krátkou diskuzi na následující otázky:
○ O jakém chovu jste se něco nového dozvěděli?
○ V čem se chov slepic ve všech případech liší?
○ Co vás na jednotlivých typech chovu zaujalo? Co to ve vás vyvolává? Jaké
otázky vás napadají?
○ Jaký chov převažuje?
● Nyní budou účastníci a účastnice sdílet nápady, které mohou v případě zájmu
zrealizovat na úrovni jedinců, družiny, rodiny nebo i oddílu. Vyzvěte je, aby sepsali
na lístečky nápady, pro rozšíření typu chovu, který jim přijde vhodný. Lístečky vhodí
do krabičky, (můžete si nějaké nápady předem nachystat). Poté postupně vytahujte
lístečky (můžete nechat účastníky a účastnice), nápady sepisujte na velký papír a
pobavte se o tom, který nápad jim přijde dobrý, který je pro ně přijatelný nebo
nepřijatelný a který by případně chtěli zrealizovat a jak.
● Diskuzi volně přesuňte na zpětnou vazbu. Společně shrňte, co jste během průběhu
programu stihli udělat a jakými tématy jste se zabývali. Diskutujte nad otázkami,
které vás ještě pálí, a nad tím, co dalšího byste chtěli vědět.
● Rozdejte každému účastníkovi a účastnici papír s tužkou a zadejte úkol napsat
krátký dopis, ve kterém odpoví na následující otázky:
○ Co si z programu odnášíte?
○ Co vás nejvíce překvapilo?
○ Budete se snažit zlepšit životní podmínky slepic?
○ Proč? A pokud ano, tak jak?


NÁPADY NA ROZŠÍŘENÍ DRUHÉ ČÁSTI PROGRAMU
● Na stanoviště s obecnými informacemi, můžete na skořápky od vajíček napsat
několik “Víte, že…” informací. Například:
○ Víte, že ve volné přírodě by slepice snesla jen 12-13 vajec ročně?
○ Víte, že slepice se na chov vajec chová už přes 5000 let?
○ Víte, že slepice snese zpravidla jedno vejce denně, záleží ale na typu chovu
a ročním období.
○ Víte, že se v ČR sní každý člověk asi 250 vajec za rok.
● V každém typu chovu bude krátké video na notebooku.
● V každém typu chovu by mohla být rozstříhaná fotka (nebo 2 smíchané v sobě) -
účastníci by si ji skládali jako puzzle.

 

Program "Odkud jsou vajíčka?" převzat od Skautů na Zemi, upraveno.

]]>
zuzana.slukova@email.cz (Sluková Zuzana) Sun, 09 Apr 2017 18:27:56 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1336-velikonocni
Jak z nevýhody udělat výhodu http://www.teepek.cz/seberozvoj/pribehy/1334-jak-z-nevyhody-udelat-vyhodu Do redakce nám přišel jeden táborový příběh. Taky už se nemůžete dočkat? :) 

"Vymyslíš nějakou bojovou hru?", ptá se mě Předseda v podvečer na Jarním táboře. "Nejlépe, aby byla spojená s legendou.". Ta byla na téma Fallout - hlavním cílem dětí bylo sbírat a udržovat si potraviny - na základě počítačové hry. Téma se mi moc líbilo a tak říkám Předsedovi: "Co kdyby děti bojovaly o svou večeři? Jako myslím reálnou večeři - o to, co budou za dvě hodiny jíst?" A tak jsme do bedny začali skládat salám, nakrájený chleba, sýr, prostě vše, co by děti jinak normálně dostaly na večeři.


S bednou jsme vyrazili do lesa a připravili tři základny - jednu pro každý tým a jednu pro vedoucí. Úkolem dětí bylo získat co nejvíce potravin k večeři z vedoucí základny. Navíc si ale mohly loupit večeři i vzájemně od sebe. Po vysvětlení pravidel hra začala. Děti aktivně běhaly a snažily se získat potraviny pro svůj tým. Jak čas postupoval, vedoucí zvolnili z aktivního hlídaní bedny, aby děti měly vetší šanci a hra dostala novou dynamiku. Sem tam se nějakému záškodníkovi povedlo uloupit potraviny z druhého týmu. Po čase se ovšem týmy zhromáždily kolem svých stanovišť tak, aby se soupeř nemohl dostat k jejich základně a tím se hra zasekla. Hráči jen postávali a hra zcela ztratila dynamiku.


Chtěli jsme hru rozproudit a tak Baboš, v dobré víře, písknul a svolal děti doprostřed hřiště. Většina hráčů to pochopila tak, že hra končí a Čertík vzala na nástup i bednu s potravinama jejich týmu. Když se děti seřadily na improvizovaném nástupu, Baboš zvolal: "Toto není nástup! A hra ještě neskončila! Hra ještě neskončila!" Děti na něj nechápavě koukaly, ovšem když někteří vedoucí bleskurychle uloupili několik potravin z Čertíkem donesené bedny, chytli se toho hráči z druhého týmu, každý rychle vzal jednu potravinu od soupeře a pelášil s ní ke své základně. Během 10ti vteřin měl Čertíkův tým práznou bednu a soupeři téměř vše. Ihned jsem zaznamenal zklamanou tvář Čertíka i ostatních v týmu. Cítili se poškozeni z nefér přístupu.


My vedoucí jsme si ihned uvědomili, že toto se nám nepovedlo a měli jsme upřimnou snahu situaci zachránit. A tak jsme se rozhodli loupit u druhého týmu, který měl téměř vše. Jenže jsme si neuvědomili, že díky předem stanoveným pravidlům jsme my byli nesmrtelní a tak nás nikdo nemohl zastavit. Poté, co jsme vše uloupili i druhému týmu se zklamaný Persil s Mimoňem sebrali a na protest odešli ze hřiště. Ač jsme na začátku měli dobrý úmysl, celá hra v tuto chvíli skončila velkým zklamáním obou týmů a nikomu se už nechtělo pokračovat. Zkazili jsme skvěle rozehranou hru.


My vedoucí jsme se na sebe vzájemně koukali a slova byla zbytečná - cítili jsme, že jsme to nezvládli a před náma byla velká výzva. Co teď? Jak situaci vyřešit, aby byla ku prospěchu všech. A tak navrhuji Babošovi: "Co kdyby jsi svolal nástup a dětem se omluvil za pokažený konec?" Ten se této myšlenky ihned chytnul a zrealizoval ji. Svolali jsme nástup a z Babošových úst zazněla upřimná omluva za zpackaný konec hry. Mno jenže co teď s uloupenýma potravinama? Oba týmy se cítily poškozené a očekávaly, že situaci vyřešíme my - vedoucí. Nakonec jsme dětem řekli, že my jim ty potraviny rozdělit nemůžeme, protože nevíme, kdo co měl před tím nešťastným nástupem. Navrhli jsme jim tedy, ať sami naleznou řešení této situace.


A tak se děti daly do vášnivého rozhovoru a vzájemně se překřikovaly - hádaly se, kdo co měl. Některé se toho účastnit nechtěly a tak jen stály opodál a pozorovaly vzniklé hašteření. Sem tam se ozvala myšlenka, že by si mohly dát všechny věci dohromady a povečeřet společně - oba týmy. Zpočátku byla tato myšlenka přehlušena hádkou, ovšem jak čas plynul a nedařilo se nalézt jiné řešení, nakonec všechny děti došly ke společnému výsledku - oba týmy spojíme v jeden celek a společně se najíme. My vedoucí jsme celou tuto situaci jen pozorovali a nezasahovali do ní.


V tomto okamžiku jsem do toho vstoupil já krátkým shrnutím nastalé situace. Ještě jednou jsem se dětem za nás vedoucí omluvil a ujistil je, našim záměrem nebylo je poškodit. Vysvětlil jsem jim, proč jsme se rozhodli, že nastalou situaci s potravinama si musí vyřešit sami a vyjádřil jsem potěšení nad tím, že se nakonec týmy dokázaly dohodnout a najít skutečně férové řešení pro všechny. Když jsem domluvil, děti celé této situaci spontánně zatleskaly.


Pro mě osobně to byl velmi silný okamžik, nad kterým jsem ještě dlouze přemýšlel. Myslím, že nám vedoucím se podařila velká věc - z naprosto zpackané hry jsme vytěžili výsledek, který dal dětem mnohem vetší ponaučení, než kdyby hra dopadla dobře. Ukázali jsme jim, že i my vedoucí jsme lidé, kteří se občas mýlí a děti nám ukázaly velkou empatii v tom, že se na nás nakonec nezlobily a naopak z toho měly dobrý pocit. A zachovaly se, jako praví skauti.


Persil s Mimoňem v tuto chvíli pořád seděli opodál na slaměnném stohu a čekali, až za nimi příjdeme z lesa. Baboš si oba dva zavolal bokem a i jim se za celou situaci omluvil a řekl jim, jak to nakonec týmy vyřešily. Měl jsem dojem, že kluci spíš čekali, že dostanou za "útěk ze hry" trest a budou klikovat. Na chatě, když jsme se na okamžik k té hře vrátili, Persil poznamenal, že to byla dobrá hra.


Mám skutečně velmi dobrý pocit z reakce dětí - ukázaly, že se umí chovat, jako správní skauti a hledat opravdová řešení. Rád bych vyslovil uznání Babošovi, který měl odvahu na to, že se bez problémů dětem upřimně omluvil. Uvědomuji si, že pro spoustu lidí je takový krok velmi težký a někteří ho ani nejsou schopni. A vyslovuji uznání a poděkování i ostatním vedoucím za to, že svým rozvážným přístupem dopomohli ke klidnému řešení nastalé situace.

Jak tedy z nevýhody udělat výhodu? Někdy stačí obyčejný lidský přístup.

]]>
lukas@haraga.org (Haraga Lukáš (Luky)) Mon, 27 Mar 2017 11:08:01 GMT http://www.teepek.cz/seberozvoj/pribehy/1334-jak-z-nevyhody-udelat-vyhodu
Skautský dobrý skutek - co to je? http://www.teepek.cz/aktuality/1333-skautsky-dobry-skutek-co-to-je Možná, že už jsi tento název někde zaslechl, ale nebyl sis úplně jistý, co to je a tak si to vypustil z hlavy. My jsme ale nelenili, a abychom Ti ulehčili práci, zeptali jsme se na plno otázek o Skautském dobrém skutku samotné šéfky tohoto projektu Kristýna Menclové – Tynus.
 
O co vlastně ve Skautském dobrém skutku (SDS) jde?
Jak název napovídá, jde jednoduše o to udělat dobrý skutek. Tím, že je akce celostátní, nám umožňuje lepší propagaci i v rámci médií a zároveň vědomí, že něco podobného ve stejnou chvíli dělají i desítky jiných skautů a skautek v republice, může být pro účastníky motivující. Ale nejdůležitější je přínos, který akce přinese vašemu městu a vám samotným. Každý den máme dělat dobré skutky – takové, na které sami stačíme, ale když se domluvíte třeba s družinou, tak v rámci Skautského dobrého skutku můžete podniknout i něco většího.
 
Jak dlouho už akce funguje?
V roce 2015 probíhal pilotní 0. ročník, abychom zjistili, zda by byl o podobnou akci vůbec zájem. Zapojilo se 40 projektů a přes 700 účastníků. To nás utvrdilo v tom, že má smysl se do toho pouštět. Vloni proběhl 1. ročník, kde bylo přihlášeno už dvojnásobek projektů. V roce 2017 bude tedy 3. ročník.
 
Jak často se pořádá?
Celostátní akce Skautský dobrý skutek probíhá jednou v roce, letos 21. dubna – 14. května 2017. Víme, že dobré skutky děláme každý den, ale tohle je příležitost, jak během 3 týdnů veřejnosti ukázat, kolik toho dokážeme společně.
 
Jak se do toho můžu zapojit? Mám se někam přihlásit?
Nejlépe se zapojíš tím, že o SDS řekneš u vás v oddíle a společně vymyslíte projekt, který bude právě v okolí vaší klubovny ten nejpotřebnější. Zamyslíte se nad tím, do čeho se pustíte a proč a začnete akci plánovat. Na sds.skauting.cz (po příhlášení do SkautIS) vyplníte přihlášku, kde můžete požádat i o minigrant nebo třeba o plakáty. O tom, jak váš projekt naplánovat, se dočteš i v metodice na skaut.cz/dobryskutek
 
Můžu skutek dělat s kýmkoliv nebo jen se svou družinou?
Můžeš se zapojit jakkoli, ať už se svou družinou nebo třeba vedlejším oddílem. Taky při svém plánování můžete zapojit nějakou další organizaci u vás ve městě.
 
Kolik nás musí být, abychom se mohli zapojit? Je to nějak věkově omezené?
Skautský dobrý skutek nemá žádná omezení, ani věková ani početní. Záleží jen na vás, na jak velký projekt se cítíte a zda jej v daném počtu zvládnete uskutečnit.
 
V čem všem mi organizátoři SDS můžou pomoct?
Nabízíme metodiku, kde se dočteš o všech krocích při plánování. Můžeš využít možnost minigrantu (třeba požádat o 2000 Kč). Taky ti můžeme poslat několik plakátů (A4 nebo A3), které můžete vyvěsit při samotné akci. A samozřejmě je ti k dispozici tým Skautského dobrého skutku, který ti odepíše na dotazy poslané na dobryskutek@skaut.cz

 
Co z toho budu mít?
Dobrý pocit z toho, že jsi udělal něco užitečného. Kromě toho budete v družině spolupracovat při vymýšlení a plánování vašeho projektu a to je určitě další plus.
 
A co z toho mají ti, co to organizují?
Mně osobně ta akce jako taková dává smysl, protože si myslím, že je důležité, aby lidi začali přemýšlet o tom, co dělají. Že je sice záslužné a v určitých věcech potřebné vybírat peníze, ale vhození dvacky do kasičky mě u srdce nezahřeje tak, jako když něco udělám. V dnešní době je čas mnohem cennější než peníze. Myslím, že je zkrátka potřeba dělat dobro dobře tak, aby dobrý skutek něco přinášel organizátorům, účastníkům i příjemcům. Pro mě je to způsob seberealizace. Bere to mnoho času (třeba vytváření letošní metodiky spolu se Skauty na Zemi byla velmi intenzivní 2 měsíční práce, ale výsledkem je prostě krásná tištěná metodika!), ale stojí to myslím za to. Přestože je to celostátní akce, tak ji děláme ve velmi úzkém týmu, který se na každý ročník nějak proměňuje - všichni jako dobrovolníci + máme podporu od lidí z Ústředí.

]]>
zuzana.slukova@email.cz (Sluková Zuzana) Wed, 01 Mar 2017 18:03:06 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1333-skautsky-dobry-skutek-co-to-je
Den ZAMYŠLENÍ - schůzka http://www.teepek.cz/aktuality/1332-den-zamysleni-schuzka Opět se blíží čas, kdy vzpomínáme narození našich zakladatelů, lorda Baden-Powella a jeho ženy Olave. Oslavy 22. února se letos nesou v duchu růstu, ve všech jeho možných podobách. Růst (Growth) společně se Spojením (Connect) a Vlivem (Impact) tvoří aktuální strategii WAGGGS. Spojení bylo tématem loňského balíčku ke Dni zamyšlení, není tedy těžké odhadnout, co nás bude čekat příští rok. Pokud chcete využít aktivit na téma Connect, podívejte se sem: https://krizovatka.skaut.cz/dokumenty/category/58-757?download=1096:58...2016.

Ve spolupráci se Skauty na Zemi jsme letos připravili družinovou schůzku, při které se vám přiblížíme téma RŮST přes různé úhly pohledu. :)

{phocadownload view=file|id=140|text=Schůzka ke dni zamyšlení|target=s}

----

autorka: Petra Vacková, koordinátorka projektu Skauti na Zemi (redakčně upraveno)

 

]]>
bety.tlapova@seznam.cz (Tlapová Alžběta (Ábí)) Fri, 17 Feb 2017 16:47:40 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1332-den-zamysleni-schuzka
Orientační http://www.teepek.cz/aktuality/1331-orientacni Jednou ze základních věcí co je na svojsíkáči potřeba umět je se zorientovat a včas dojít na správné stanoviště. Proto je dnešní schůzka zaměřená na orientaci ať už s mapou, buzolou či GPS.

 

Abys to ale mohl svoje svěřence naučit, je potřeba, abys s mapou, buzolou i GPS uměl pracovat i ty sám. Pokud sám víš, že si v tom nejsi moc jistý, všechno si doma ještě před schůzkou vyzkoušej. Pokud už si něco nepamatuješ, na internetu najdeš hromadu článků, které ti určitě poradí. Můžeš zkusit mrknout i na tyhle videa o buzole a GPS.

 

1) „ZAHŘÍVAČKA“ CESTA PŘES BAŽINU (15 min)

2) BLOUDĚNÍ S BUZOLAMA (15 min)

3) MAPOVÉ ZNAČKY + PRÁCE S GPS (20 min)

4) CESTA POMOCÍ MAPY (10 min)

5) ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA PRO RÁDCE (30 min)

6) ZPĚTNÁ VAZBA + ZÁVĚR (10 min)

 
TIP: Pokud chceš, můžeš celou schůzku udělat tak, aby navazovala a namotivovat ji jako „cestu za čokoládou“. Bude to sice náročnější na přípravu, ale skauti to určitě ocení a bude je to víc bavit :)

 

1) CESTA PŘES BAŽINU (15 min)

materiál: plánek cesty přes bažinu, křída

Na papír si udělej čtvercovou síť, čím víc políček bude mít, tím bude hra těžší. Do sítě vybarvi políčka tak, aby tvořily pomyslnou cestu (inspirovat se můžeš obrázkem).

Venku pak křídou nakresli čtvercovou síť se stejným počtem políček, ale nevybarvuj do nich cestu. (Pokud nechcete hrát venku, můžeš síť udělat vevnitř pomocí lana, provázku nebo třeba izolepy.)

 

Skautům řekni že jsou na jedné straně bažiny a je potřeba se dostat na druhou pomocí kamenů, bohužel jsou ale některé pohyblivé.

Ať udělají zástup a jeden po druhém zkouší na nějaký kámen stoupnout, ty jim vždy podle plánku řekneš, jestli se potopili nebo ne. Když se potopí, musí z bažiny odejít a zkoušet může ten kdo je po něm na řadě.

Když si stoupne na pevný kámen, může pokračovat do té doby, dokud se nepotopí.

Posouvat se můžou vždy všemi směry, ale vždy jen o jedno pole. Cílem je, aby se na druhý břeh dostala celá družina, tudíž si můžou radit, do bažiny můžou ale vstupovat vždy po jednom.

 

Pokud chceš mít celou schůzku provázanou, můžeš jim na druhý břeh položit buzolu a papírek s informacemi o prvním stanovišti (viz další část schůzky).

 

2) BLOUDĚNÍ S BUZOLAMA (15 min)

 materiál: buzola, papírky s informacemi o stanovištích, papírky s obrázky mapových značek, GPS

 

Před schůzkou okolo klubovny nachystej cestu se stanovišti a to tak, aby na každém stanovišti byl papírek s informacemi, kolik kroků daleko a na jakém azimutu se nachází stanoviště další. Cestu si raději sám projdi a zkontroluj, že máš vše správně.

Stanovišť by mělo být minimálně tolik, kolik máš členů v družině. Zárověň ke každému ze stanovišť polož pár papírků s mapovými značkami a k jednomu i GPSku (budou potřebovat opět k dalšímu programu na schůzce).

 

Na začátku skauti dostanou nebo při předchozí hře získají buzolu a informace (počet kroků a azimut), kde se nachází první stanoviště. Zároveň jim řekni, že každý musí minimálně jednou vzít buzolu do svých rukou, správně ji nastavit a dovést ostatní od jednoho stanoviště k dalšímu.

Je to týmová práce, takže si můžou radit, pokud to s buzolou ale nebude nikdo umět, názorně jim to ukaž, pak už jim to určitě půjde samo. :)

 

3) MAPOVÉ ZNAČKY (20 min)

materiál: GPS, mapové značky (obojí by měli získat v předchozím úkolu)

 

V předchozím úkolu skauti získali papírky s mapovými značkami (ty si můžeš obkreslit buď z legendy mapy, nebo vytisknout z internetu), nyní je jejich úkolem popsat co která značka znamená. Dej jim na to časový limit 10 minut.

Po uplynutí této doby jim všechny značky zkontroluj. Pravděpodobně nebudou mít všechny popsané, proto jim můžeš říct, že pokud ti pomocí GPS řeknou souřadnice místa, kde se právě nachází, že jim ty ostatní prozradíš.

 

Tip: Pokud chceš mít schůzku úplně promakanou, nápovědu v podobě papíru můžeš před schůzkou schovat někde kousek dál od klubovny a skautům pak k ní dát GPS souřadnice.

 

4) CESTA POMOCÍ MAPY (10 min)

materiál: mapa s vyznačeným místem, čokoláda

 

Až ti skauti popíšou všechny mapové značky, můžeš jim dát mapu, na které bude vyznačený bod, kde se nachází čokoláda.

Pokud nemáš mapu místa kde je vaše klubovna, můžeš ji buď vytisknout, nebo nakreslit plánek.

 

5) ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA PRO RÁDCE (30 min)

materiál: papíry, tužky

Skauti cestu zvládli, ale teď můžou vyzkoušet oni tebe, jestli bys to zvládl taky. Řekni jim, ať pro tebe nachystají podobnou cestu, kde bude potřeba využít buzolu, mapu a pokud zvládnou, tak i GPS.

 

6) ZPĚTNÁ VAZBA + ZÁVĚREČNÁ (10 min)

Poptej se skautů, jestli se na schůzce naučili něco nového, pokud ano, tak co. Zeptej se, co jim šlo, co byly naopak jejich slabé stránky, jestli by si ještě chtěli raději něco procvičit. Popovídej si s nimi i o tom, jak jim šla spolupráce, jestli se vždy dokázali domluvit. Pokud ne, tak proč jim to nešlo a jak by se to dalo vylepšit.

 

Na závěr zkontrolujte, že po vás nikde nezůstali žádné papírky z her a můžete se rozloučit pokřikem :)

]]>
zuzana.slukova@email.cz (Sluková Zuzana) Thu, 09 Feb 2017 19:58:30 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1331-orientacni
Pravdomluvná http://www.teepek.cz/aktuality/1330-pravdomluvna 1. JEDEN ŘÍKÁ PRAVDU (30 min)

2. NEUVĚŘITELNÉ HISTORKY (15 min)

3. (NE)PRAVDIVÝ DOTAZNÍK (30 min)

4. BLAFOVACÍ KOSTKY (20 min)

5. ZÁVĚR (10 min)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1. JEDEN ŘÍKÁ PRAVDU

Na začátku hry urči trojici (pokud vás zrovna není na schůzce moc, můžeš dát i dvojici), která půjde za dveře a jeden z nich řekne nějakou historku, která se mu doopravdy stala. Ostatní si ji zapamatují a v hlavě upraví na svoje možnosti (např. Když v příběhu vystupuje sestra, ale nemám žádný sourozence, řeknu, že to byla sestřenice).

Pak se vrátí zpoza dveří a jeden po druhém začnou historku vyprávět a to tak, aby to vypadalo, že se historka stala právě jemu. Ostatní si vyslechnou všechny tři varianty historky a pak zkusí hádat, komu se opravdu stala.

Pak se prostřídejte a za dveře můžou jít zase jiní.

 

2. DETEKTOR LŽI

Tahle hra je trochu podobná té pře ní. Každý si vymyslí tři věci, z čeho 2 budou pravda a 1 lež. Měly by to být nějaké krátké fakty, jako: Nesnáším oříškovou čokoládu. / Vyhrál jsem celorepublikové kolo v matematické olympiádě.

Každý postupně přečte své 3 fakty a ostatní si k sobě napíšou to, co si myslí, že je lež. Až si všichni zapíšou, řekne se co byla lež a kdo uhádl, může si počítat bod. Člověk který má na konci nejvíc bodů může získat titul detektoru lži.

 

3. (NE)PRAVDIVÝ DOTAZNÍK

Nejdřív je potřeba si nachystat hromadu otázek, na které se dá odpovědět jednoslovně.

Můžeš se inspirovat tady:

- Jaká je podle tebe nejhezčí barva očí?

- Jaká je tvá nejoblíbenější zmrzlina?

- Ukradl/a jsi někdy něco? Pokud ano, co?

- Který školní předmět nesnášíš?

- Který je naopak tvůj nejoblíbenější?

- Kdyby ses měl stát příštím životě zvířetem, jaké by to bylo?

- Je podle tebe lepší mít sourozence nebo být jedináček?

- Jakou hudbu/skupinu posloucháš ale nikdo bys to veřejně nepřiznal?

- Jaký film ti zaručeně zvedne náladu?

 

Nejlepší ale je, když zkusíš vymyslet otázky na míru své družině – každá družina má záliby trochu v něčem jiném, proto je dobré přizpůsobovat otázku tomu.

 

Na schůzce pak všem rozdej papíry a začni pokládat otázky. Řekni, že všechny otázky je potřeba odpovědět pravdivě, jen na jednu ať odpoví lživě. Až položíš všechny otázky, papíry vyber a dotazníky předčítej. Společně pak zkuste hádat, komu dotazník patří a na jakou otázkou odpověděl lživě.

 

V dalším kole řekni, ať na otázky odpovídají opačně.

Tzn. Na otázku „Jaké je tvé nejoblíbenější jídlo?“ ať každý napíše jídlo, které nesnáší.

 

 

4. BLAFOVACÍ KOSTKY

materiál: 2 kostky, nakrájený citrón

 

Hráč A hodí dvěma kostkami, ale výsledek ukryje před ostatními hráči. Svůj výsledek oznámí hráči B. Hráč B má nyní dvě možnosti:

- V případě pochybností může hráč B požádat hráče A o odkrytí vržených kostek. Pokud hráč A blafoval, prohrává a musí si dát citrón. Odpovídá-li oznámený výsledek hodnotě na kostkách, pak prohrává hráč B a musí si dát citrón on.

- V případě, že hráč B výsledku věří, převezme kostky s tím, že nyní musí na kostkách hodit vyšší hodnotu, než oznámil předchozí hráč. Může se však stát, že se mu to nepodaří. V takovém případě se pouze snaží předstírat, že předchozího hráče přehodil.

Hodnoty se počítají následovně:

  • Ze dvou různých hodnot se vždy vyšší číslo hlásí v řádu desítek a nižší v řádu jednotek (např.: 4 a 5 = 54).

  • Dvě stejná čísla jsou vyšší hodnota než 65 a hlásí se jako indiáni (v některých verzích duby). (např.: 3 a 3 = tři indiáni).

  • 2 a 1 nebo 1 a 2 je nejvyšší hodnota ve hře a hlásí se jako Top. Top lze přehodit zase jen Topem.

Místo citrónu můžete vybrat i něco jiného např. olivy, česnek, pálivá paprička,… Můžete to i nakombinovat a udělat talíř plný těchto věcí a každý si bude moct vybrat co si vezme.

ZÁVĚR

Na závěr schůzky si můžete popovídat o tom, jaké bylo předstírat, že říkáme pravdu a přitom lhát. Bylo nám to příjemné? Proč je vlastně pravda důležitá? A proč někdy potřebujeme říkat lež?

Zkus se zeptat, jestli ví, který bod skautského zákona říká, že bychom měli mluvit pravdu.

 

]]>
zuzana.slukova@email.cz (Sluková Zuzana) Fri, 27 Jan 2017 15:13:20 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1330-pravdomluvna
Rádcovský tábor Sherwood http://www.teepek.cz/radcuju/xxx/1329-radcovsky-tabor-sherwood

Opatrně, krok po kroku, špičku po špičce se postava v kápi plížila k lesní cestě, po které se blížil povoz. Bez jediného zašustění listu se maskovaný střelec ukryl za stromem a vyčkával, než se spřežením tažený kočár přiblíží. Když byl vůz ani ne na 30 kroků, vystoupil doprostřed cesty, napjal luk se založeným šípem a prohlásil:
"Zastav koně, kočí! Podívám se koho vezeš a jak je bohatý!"
"To je přepadení?" polekal se kočí, který nepatřil k nejbystřejším.
"Samozřejmě, že je to přepadení! Cos čekal, když si sem vjel s tak velkým kočárem?" opáčil zbojník.
"Sem? Kde to jsem?" ptal se chudák vozka.
"Přece v Sherwoodu!" zasmál se Robin Hood.

Rádcovský tábor Sherwood pro kluky i holky v 8. a 9. třídě již za čtyři dny spustí přihlašování! Nepromarni tuto příležitost.

Tábor se uskuteční 3. - 12. 8. 2017 v krásném okolí Toulcových Maštalí, které jsou nedaleko města Proseč. Brány otevíráme 24 rádcům a rádkyním. 

Více se dozvíte na webových stránkách a na našem facebooku.

]]>
jindrovalucka@seznam.cz (Jindrová Lucie) Fri, 17 Feb 2017 16:31:33 GMT http://www.teepek.cz/radcuju/xxx/1329-radcovsky-tabor-sherwood
REKORDOVÁ http://www.teepek.cz/aktuality/1328-rekordova Jak dobře znáš své město? Poznej ho pomocí dnešní schůzky! 

  1. warm - up (10min)
  2. novinky (10 min)
  3. rekordy (30 min/1,5h)
  4. závěr (5 min)

-----------------------------------------------------------

1. WARM - UP
Velmi prostá a rychlá warm-up honička. 

\\\"Objevili jste tajnou rádiovou frekvenci, na které zřejmě komunikují nepřátelé. Můžete zkusit zachytit signál a zjistit tak, co za zprávy si posílají. Signál chytíte tak, že kolem ní utvoříte kroužek a přitom se držíte za ruce. A signál jsem já...\\\" 
Těmito slovy ukončíte vysvětlování, vteřinku počkejte, než to všem dojde, a poté už se dejte na útěk! 

 

2. NOVINKY
Týden utekl jako voda, co nového se událo tvým skautům a skautkám? Nech družinu, aby svou novinku ztvárnila pantomimou. Ostatní jí pak hádají.

 

3. REKORDY TVÉHO MĚSTA

Aktivita na 2,5 schůzky/na jednu schůzku. Na jedné schůzce se domluvte na krátkém projektu, v rámci kterého zjistíte a pak uveřejníte nejzajímavější NEJ z vašeho města. Pak si sepište seznamy otázek, na které byste mohly hledat na další schůzce odpověď. Jako základ můžete použít toto:

  • Který je nejstarší strom?
  • Kolik měří nejvyšší bod?
  • Kde žije nejstarší obyvatel a kdo to je?
  • Kdo je naopak nejmladší?
  • Kdo se nejvíc proslavil z rodáků 20. století?
  • Který je nejstarší dům?

Po schůzce si otázky pošlete mailem navzájem a do příště zkuste každá pátrat. Na začátku další schůzky dejte dohromady své informace a s foťákem v ruce vyrazte do terénu, abyste získaly ještě další odpovědi. Vše dokumentujte, zejména foťte. Na třetí schůzku si přineste vytištěné fotky a vyrobte nástěnku (plakát), který pověsíte na vrata kluboven, aby si ho mohli všichni přečíst. Plakát může začínat „Co asi nevíte o vašem městě“ a dole by měl být podpis, aby bylo jasné, který SKAUTSKÝ oddíl a družina to vyrobila.
(AKTIVITU MŮŽETE PLNIT ROVNOU NA SCHŮZCE)

 

 4. ZÁVĚR
Na závěr nezapomeň shrnout celou schůzku a připomenout, co vás čeká příště a co je třeba si přinést.

 

]]>
bety.tlapova@seznam.cz (Tlapová Alžběta (Ábí)) Sun, 22 Jan 2017 18:22:45 GMT http://www.teepek.cz/aktuality/1328-rekordova